Logo bcw aanhangwagens

Winkelwagen

Uw winkelwagen is leeg.

Hoeveel mag ik op mijn aanhangwagen laden?

Home >> Advies >> Reglementering >> Hoeveel mag ik op mijn aanhangwagen laden?
Machinetransporter geladen met Kubota kraantje

Een BCW kan wel tegen een stootje en dus laden sommigen er al eens meer op dan eigenlijk zou mogen. Zo lang je op privé-terrein blijft kan niemand je wat doen. Maar kom je ermee op de openbare weg dan kan je dat zuur opbreken! Zeker nu de wegpolitie er ook meer en meer met mobiele weegbruggen op uit trekt, is de pakkans héél wat groter geworden. Je aanhangwagen aan de kant laten staan en een fikse boete zijn dan het gevolg.

We hebben al mensen over de vloer gehad die dachten dat als ze "nen drie ton en half" kochten ze ook 3,5 ton mochten laden. Maar dat klopt dus absoluut niet! Hoeveel mag je dan wettelijk gezien wel op je aanhangwagen laden? Daar willen we met dit artikel duidelijkheid in scheppen. Let wel, we gaan het hier enkel hebben over de regelgeving in België en voor geremde aanhangwagens met oplooprem

Het trekkend voertuig

Het begint zelfs niet met je aanhangwagen maar wel met het trekkend voertuig (afgekort als TV). Een personenwagen, bestelwagen of 4x4 hebben allemaal andere eigenschappen die belangrijk zijn in dit verhaal. Heb je je voertuig ingeschreven als bedrijfsvoertuig, dan vind je de nodige gegevens mooi opgesomd op het identificatieverslag:

Identificatieverslag lichte vracht

Hier zijn de belangrijkste termen op een rij:

Nummer Afkorting Benaming Verklaring
1 Tarra Massa rijklaar voertuig Dit is het gewicht van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel indien gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap meegeleverd door de fabrikant.
2 MTM Maximale Toegelaten Massa Dit is het maximale totale gewicht van het volledige voertuig, inclusief lading. Het houdt rekening met o.a. het chassis, carrosserie, benzine, bestuurder, alle passagiers en de volle lading. Dit gewicht wordt bepaald door de fabrikant. Die weet immers hoe sterk het chassis is gemaakt.
3 MTSM met oplooprem Maximale Toegelaten Sleepbare Massa met oplooprem Dit is het maximale totale gewicht dat door het voertuig mag getrokken worden, indien de aanhangwagen voorzien is met een remsysteem van het oplooptype. Dit gewicht houdt zowel het eigen gewicht van de aanhangwagen in als de lading die je ermee vervoert.
4   Nuttig laadvermogen (trekkend voertuig) Dit is het verschil tussen de MTM en het rijklare gewicht van het trekkend voertuig. Er wordt ook nog 75kg afgetrokken voor de chauffeur. Dit laadvermogen dient niet alleen voor bagage, maar ook voor eventueel extra passagiers, bijkomende opties in namontage enz. Je kan zelf kiezen wat je met dit laadvermogen doet.

De aanhangwagen

Ook je geremde aanhangwagen heeft een identificatieverslag:

Verklaring termen identificatieverslag aanhangwagen

Nummer Afkorting Benaming Verklaring
1 Tarra Massa rijklaar voertuig Dit is het gewicht van de aanhangwagen in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief reservewiel indien gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap meegeleverd door de fabrikant. Dit gewicht wordt vastgelegd bij de eerste keuring door de technische controle.
2 MTM Maximale Toegelaten Massa Dit is het maximale totale gewicht dat de volledige aanhangwagen, inclusief lading mag hebben. Het wordt bepaald door de fabrikant. Die weet immers hoe sterk het chassis is gemaakt. Veel hangt af van de capaciteit van de gemonteerde assen, oplooprem en koppeling.
    Nuttig laadvermogen Ook hier spreekt men van een nuttig laadvermogen, maar dit staat niet op het identificatieverslag vermeld. Je berekent het door de rijklare massa af te trekken van de MTM.

Nemen we de gegevens uit de documenten hierboven als voorbeeld dan krijgen we het volgende:

MTSM (oplooprem) Trekkend Voertuig: 1500 kg
MTM Aanhangwagen: 2000 kg
Eigen gewicht aanhangwagen: 370 kg
Wettelijk toegelaten lading aanhangwagen: 1130 kg

Het nuttig laadvermogen van je aanhangwagen is dus 1730 kg (2000 kg - 370 kg). Maar omdat de MTSM van het trekkend voertuig 1500kg is, is de wettelijk toegelaten nuttige lading van deze combinatie beperkt tot 1130 kg (1500 kg - 370kg), ook al kan je aanhangwagen meer gewicht aan. Wil je toch van het volledig laadvermogen gebruik maken, dan moet je een ander trekkend voertuig nemen dat minstens 2000 kg mag slepen.

In het kort kan je de volgende formule gebruiken om te weten wat de maximale lading is die je op je aanhangwagen mag vervoeren:

( kleinste waarde van MTSM Trekkend Voertuig of MTM Aanhangwagen ) - Tarra aanhangwagen

Let op

Let ook op in het buitenland: in België mag je een aanhangwagen trekken met een MTM die hoger is dan de MTSM van je trekkend voertuig, zolang de lading maar binnen de grenzen blijft. In bijvoorbeeld Nederland is dat anders. Daar moet de MTM van je aanhangwagen gelijk of lager zijn dan de MTSM van het trekkend voertuig! Niet helemaal logisch als je het ons vraagt, want je wordt bestraft voor de mogelijkheid tot overladen en niet voor het overladen zelf, ook al sleep je een beter remmende aanhangwagen dan eigenlijk nodig.

Laten aanpassen van de MTM van je aanhangwagen.

Regelmatig krijgen we de vraag om de officiële MTM van een BCW aanhangwagen te laten verlagen, meestal omdat het trekkend voertuig niet de volledige MTM mag trekken. Nu weet je dat dat eigenlijk niet nodig is. Zolang je niet meer laadt dan wettelijk toegelaten, is er niets aan de hand. Vaak raden we dan ook af van die aanpassing te doen omwille van de herverkoopwaarde van je aanhangwagen. Je verliest ineens een groot aantal potentiële overnemers die wel een zwaardere aanhangwagen mogen trekken. Enkel wanneer je er bvb. mee naar Nederland moet, wordt dat wel belangrijk en dan helpen we je graag verder. Let wel, niet alle combinaties kunnen altijd aangepast worden, dat hangt af van onze toelatingenen als constructeur. Wil je het MTM van je aanhangwagen toch laten aanpassen, dan helpen we je graag verder.

Heb je nog verdere vragen of opmerkingen, neem dan gerust contact op via mail of telefoon!