Logo bcw aanhangwagens

Winkelwagen

Uw winkelwagen is leeg.

Remork in de Kijker: Aanhangwagen met kraan

Home >> Advies >> Remork Van de Maand >> Remork in de Kijker: Aanhangwagen met kraan
Zijaanzicht Kraanaanhangwagen Infrabel

De spoorwegen, we kankeren er allemaal wel eens over. Maar soms vergeten we dat er dag in dag uit een heel leger mensen van Infrabel druk in de weer is om de infrastructuur op peil te houden. Om op moeilijk bereikbare werven te geraken gebruiken ze speciale elektrisch aangedreven karretjes die de werkploeg en al hun materiaal over de sporen vervoeren. Batterijen inbegrepen wegen die karretjes al snel een dikke 350 kg. Om ze gemakkelijk op de sporen te krijgen vroeg Infrabel ons een custom aanhangwagen met kraan te ontwerpen. Het resultaat is één van de mooiste aanhangwagens die we ooit bij BCW gefabriceerd hebben. We zetten hem dan ook met enige trots in de kijker!

Aanhangwagen met kraan ingevouwen
Kraanaanhangwagen uitgezet met arm in de lucht
Kraanaanhangwagen met motoremork in de lucht gestoken

 

De grote blikvanger is natuurlijk:

1. Hydraulische kraan met afstandsbediening.

Close-up van kraan en afstandsbediening
Kraan ingevouwen met hydraulische tank en motor Kraanarm volledig horizontaal uitgevouwen
Kraan tijdens het laden

 

Met een bereik van 8,5 meter in 4 trappen en op die lengte nog een hijsvermogen van 340kg is deze HMF 340-K3 de grootste kraan die we tot nu toe op een aanhangwagen hebben gemonteerd. En dankzij de bijhorende afstandsbediening kan de kraanbediener van alle kanten de lading steeds veilig op zijn plaats brengen zonder deze uit het oog te verliezen. Als hydraulische krachtbron voor de kraan en steunpoten kozen we voor de oerbetrouwbare Honda GX390 met elektrische starter.

2. Hydraulische steupoten.

Hydraulische steunpoot met lasthoudventiel
Steunpoot uitgezet Achteraanzicht van steunpoten in uitgezette toestand
Steunpoot uitgestoten met stempelplaat

 

Om het hele platform waterpas te zetten en stabiel te houden wanneer de kraan in werking is, hebben we vier hydraulische steunpoten voorzien. Ondanks de zeer beperkte zijwaartse uitschuiflengte van 60 cm vangen de steunpoten toch moeiteloos de aanzienlijke hefboom-krachten op die de volledig uitgestrekte kraanarm genereert. In ingeschoven toestand steekt er opzij ook niets uit, enkel de verplichte breedtelichtjes. Hierdoor kan de kraanaanhangwagen tot praktisch vlak naast het spoor gereden en gebruikt worden. Met de individuele hendels aan elke kant heb je steeds zicht op wat je doet tijdens het uitstoten. En de stempelplaten berg je ook gemakkelijk op in de geïntegreerde houders, waardoor ze niet verloren gaan of vergeten worden. 

3. Platform op maat.

De karretjes klaar voor transport Uitsparingen en aluminium bedekking voor steunarmen
De spoor velgen vlak boven de uitsparing
De spoor velgen veilig in de uitsparing

 

Omdat de karretjes op de sporen rijden, hebben ze de typische metalen "spoor-velgen". Als je die gewoon op een platte vloer zet, beschadig je tijdens het transport zowel de vloer als de velgen. Daarom hebben we uitsparingen met kunstoffen blokken voorzien op de exacte plaats waar de velgen terecht moeten komen. Ook naar ladingzekering en gewichtsverdeling toe is dit een pak veiliger, want zo staat je lading altijd stevig vast op de juiste plaats. De aanhangwagen is zo ontworpen dat de boldruk zowel beladen als onbeladen altijd binnen de normen valt.

Sterk maatwerk door een sterk team

Het BCW team!

Aan deze aanhangwagen heeft nu eens iedereen bij BCW meegewerkt: Yve, Geert, Sean, Jos, Jan, Tinneke, Rita (die er jammer genoeg niet was bij de fotoshoot) en Bart (die achter de camera stond). Elk hebben ze hun steentje bijgedragen om van deze aanhangwagen een meesterwerk te maken!

Met dank aan Infrabel voor het vertrouwen en de bijzonder aangename samenwerking.

Heb jij ook een vracht met speciale eisen? Bel ons, stuur ons een mailtje of spring eens binnen. Het BCW team staat altijd klaar voor de volgende uitdaging!

Hieronder nog enkele sfeerbeelden van het hele fabricage proces:

De karretjes worden afgezet
De kraan voor het eerst gemonteerd op een naakt chassis
De hydraulische olie bijvullen voor de eerste testen
De kraanarm volledig vertikaal uitgeschoven
Het keuren van de kraanarm door de specialisten van Infrabel
Het keuren van de kraanarm door de specialisten van Infrabel