Logo bcw aanhangwagens

Winkelwagen

Uw winkelwagen is leeg.

Remork in de Kijker: Tilbed

Home >> Advies >> Remork Van de Maand >> Remork in de Kijker: Tilbed
Hoofdafbeelding: Uitgeklapt tilbed

Zoek je een aanhangwagen voor een auto, grasmaaier, kraantje of ander rollend materiaal en moet je toch regelmatig nog andere losse ladingen vervoeren? Dan is een tilbed de perfecte oplossing! Een machinetransporter misschien iets te beperkt en bij een standaard plateauwagen moet je telkens de losse opritten weer bovenhalen. Onlangs maakten we deze mooie drie-asser met een aantal interessante aanpassingen specifiek door de klant gevraagd. Deze willen we hier eens in de kijker zetten zodat je een idee krijgt van wat er allemaal mogelijk is en hoe we graag met je meedenken om de ideale aanhangwagen voor jouw gebruik te fabriceren.

1. Elektrisch kantelend bed.

Tilbed met zijkanten gesloten
Zijaanzicht tilbed met platform omhoog
Achteraanzicht van tilbed met platform omhoog

 

Een tilbed is eigenlijk een kruising tussen een kipper en een machinetransporter. Dankzij het elektrische kipsysteem kan je het bed van je aanhangwagen in één lijn zetten met je opritten waardoor je eender welk rollend materiaal in een handomdraai oplaadt. Ideaal dus voor voertuigen met lage bodems, van veegmachines tot race-autos! Moet je dan toch eens een stuklading vervoeren, dan plaats je de afneembare zijsponnen er weer op en kan je hem zonder problemen als een gewone plateauwagen gebruiken.

Dit tilbed is 6,10 meter lang en 2,20 meter breed. De zijsponnen zijn op vraag van de klant in drie identieke delen opgedeeld, waardoor ze ieder op eender welke positie passen en zelfs uitwisselbaar zijn met hun andere BCW's die volgens dezelfde maten zijn gebouwd. Voor extreme stevigheid hebben we elk aluminium spon in een gegalvaniseerd kader ingebouwd, wat ze natuurlijk wel wat zwaarder maakt.

2. Scharnierende opritten.

Opritten opgeklapt als gesloten achterkant
Zijaanzicht van uitgeklapte opritten
Achteraanzicht van uitgeklapte opritten

 

Deze lichtgewicht aluminium opritten kunnen samen tot 3,1 ton dragen en toch kan je ze zonder hulp van gasveren snel in- en uitklappen. Een andere reden voor het opdelen is dat ze zich beter aanpassen aan oneffen ondergrond. Een brede oprit in één deel heeft veel kans te vervormen door de grote wringkrachten als je er met een zware lading over rijdt en ze ligt niet helemaal plat op de vloer. De opritten zijn ook luchdoorlatend zodat ze niet te veel weerstand bieden tijdens het rijden, wat grote gevolgen heeft voor de stabiliteit van je aanhangwagen en het verbruik van je trekkend voertuig.

3. Geïntegreerde elektrische winch.

Winch WARN M8000 vooraan opgebouwd
Detail inbouw kabelgeleiding voor winchkabel
Overzicht accessoires aan voorkant aanhangwagen

 

Niet elk voertuig dat je wil laden werkt altijd even goed mee. Een stevige winch is dan de perfecte oplossing. Deze WARN M8000 is rechtstreeks aan het kader van de bovenbouw bevestigd en kan tot 3,6 ton trekken. Dat is de effectieve sleepkracht dus als je een voertuig op wielen oplaadt dan kom je daar niet zo snel aan. De kabel is 30 meter lang, 8 mm dik en dankzij de ingebouwde rollergeleiding zal ze nooit blijven haken. De winch haalt de nodige krachtbron van 12 volt mee van de batterij van het kipsysteem en heeft een afstandsbediening op draad zodat je met je lading kan meelopen. De winch kan best wel tegen wat slecht weer maar is niet waterdicht. Als je je aanhangwagen altijd buiten laat staan, raden we wel aan er de bijpassende hoes bij te nemen.

4. Aanpassingen op maat.

Aangepaste zijsponnen
DIN-oog koppeling
Aangepaste steunpoot

 

We hadden het al over de verstevigde zijsponnen met zeer specifieke maten, maar er waren nog andere vragen van de klant waar we met plezier aan mee dachten. Bovenop de houten vloer is traanplaat aangebracht en bij dit tilbed is deze veel dikker dan normaal: de basisplaat is 5 mm dik met tranen van 6,5 mm, waar we standaard met 2,5 mm en 4 mm werken. We hebben ook traanplaat tot halfweg de dissel gemonteerd, waardoor er vooraan een handig platform ontstaat. De steunpoot is door de klant zelf gefabriceerd en aan ons geleverd. Wij voorzagen een montageplaat in de dissel zodat deze probleemloos kon gemonteerd worden.

Een DIN-oog is misschien niet echt op maat, maar toch wat ongebruikelijk t.o.v. de typische bolkoppeling. Het grote voordeel is dat je de aanhangwagen kan aanpikken door gewoon achteruit te rijden zonder te moeten heffen en dat de verbinding ook robuuster is. Je moet wel heel goed letten op de verdeling van de lading zodat er nooit een negatieve boldruk ontstaat, anders boenkt en botst de koppeling bij elke oneffenheid in de weg.

Ben je ook op zoek naar een oplossing voor je lading probleem? Bel ons, stuur ons een mailtje of spring eens binnen. Het BCW team staat altijd klaar voor de volgende uitdaging!